Školní jídelna

Vážení rodiče, 

V mateřské škole děláme maximum proto, aby bylo jídlo pro děti zdravé a chutné. Hlavní podíl na výchově Vašich dětí ke zdraví a zdravé výživě, však zůstává na Vás jako rodičích. Je proto na místě, abyste pravidelně sledovali jídelní lístek v mateřské škole, motivovali děti ke konzumaci možná méně oblíbených, ale důležitých pokrmů a v neposlední řadě také výběrem domácí stravy doplňovali jídelníček mateřské školy. V mateřských školách se vaří dle výživových norem pro děti předškolního věku a nabídka jednotlivých skupin potravin je sledována pomocí tzv. Spotřebního koše. Jídelníček je připravován na týden dopředu tak, aby byly splněny požadavky příslušné vyhlášky a také patřičná pestrost pokrmů. V naší mateřské škole sestavujeme jídelníčky dle doporučené pestrosti. Pokrmy jsou zkombinovány tak, aby byla zajištěna dobrá stravitelnost, dostatek živin a ochranných faktorů. Vedoucí stravování a kuchařky jsou proškolené a dále pravidelně vzdělávány v oblasti nutrice a zdravé výživy.

Co by Vás v jídelníčku mohlo překvapit? Občas je zařazován jeden bezmasý nesladký, zpravidla zeleninový pokrm. Tyto pokrmy dodají dětem vlákninu, vitaminy a minerální látky tak, aby byla podporována přirozená imunita. Nemusíte se obávat nedostatku živočišných bílkovin, těch je i tak v jídelníčku dostatek pro zdravý růst a vývoj dětí. 

Pravidelně jsou zařazovány také luštěniny. A to formou luštěninových polévek nebo pokrmů. Je doporučeno podávat luštěniny v menších porcích a častěji tak, aby byla zajištěna jejich lepší stravitelnost. Luštěniny mohou být proto i součástí pomazánek, rizot, salátů, gulášů apod. Luštěniny jsou kombinovány s obilovinami takovým způsobem, aby bylo zajištěno vhodné složení bílkovin. Luštěniny se tak stávají vhodným zdrojem bílkovin a minerálních látek, a to bez obsahu živočišných tuků a cholesterolu. Talíř luštěnin je proto nutričně výhodnější zkombinovat s chlebem a dušenou zeleninou nebo zeleninovým salátem. 

Do jídelníčku zařazujeme také rýži natural nebo parboiled. Pro děti jsou velmi vhodné obilné kaše, mezi které patří např. kaše z obilných vloček. Jako zavářku do polévky používáme potraviny, které se vždy na území České republiky dříve hojně konzumovaly, a to: jáhly, pohanku, kroupy, obilné vločky. Používáme také lehce stravitelný kuskus. Do jídelníčku pravidelně zařazujeme celozrnné pečivo a občas také celozrnné těstoviny. Zeleninu nabízíme tepelně upravenou i syrovou. Tepelně upravená je součástí polévek a pokrmů a je velmi důležitá jako zdroj živin a vlákniny. Syrová zelenina je podávána jako doplněk dopolední přesnídávky či odpolední svačiny nebo jako salát. Zdravou a chutnou součástí zeleninových salátů je kysané nesterilované zelí, které podporuje a obnovuje střevní mikroflóru a tím posiluje imunitu. Ovoce samozřejmě preferujeme čerstvé. 

Uzeniny jsou nabízeny jen ve výjimečných případech. Za to se na jídelníčku objevují pravidelně ryby, krůtí a kuřecí maso. Nezapomínáme ani na mléčné výrobky, které jsou výrazným zdrojem vápníku a do jídelníčku je řadíme denně, neopomínáme ani mléčné kysané výrobky. Mléko považujeme za pokrm, nikoliv nápoj, proto jsou v průběhu celého dne k dispozici nemléčné nápoje v rámci zajištění pitného režimu. Z nápojů jsou doporučené čaje, ředěné 100% džusy a také voda. Snahou je nápoje nepřeslazovat. Pro zdravé děti nepreferujeme umělá sladidla.   

Uvítáme Vaši spolupráci, nápady a podněty. Prosím kontaktujte vedení mateřské školy.

Dobrou chuť přejí kuchařky